Χτύπησες το αυτοκίνητο; Άκυρο το ΜΟΤ & καταγράφεται στο κοτσιάνι

Ποιοι και πώς θα τα δηλώνουν - Δηλώσεις Αν. Γενικού Διευθυντή Yπ.Μεταφορών Γιάννη Νικολαΐδη - Αυτούσιο το νομοσχέδιο

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΑ

Την δημιουργία βάσης δεδομένων όπου θα καταγράφεται το ιστορικό κτυπημένων αυτοκινήτων ενέκρινε στις 7 Δεκεμβρίου το Υπουργικό Συμβούλιο. Νομοσχέδιο το οποίο εξασφάλισε η Brief και σας παρουσιάζει

Ουσιαστικά, με το νέο νομοσχέδιο και τη δημιουργία της βάσης δεδομένων οι αγοραστές θα μπορούν να ενημερωθούν για το ιστορικό ατυχημάτων του αυτοκινήτου που επιθυμούν να αγοράσουν, ενώ παράλληλα θα αποφεύγονται φαινόμενα όπου αυτοκίνητα που ενεπλάκησαν σε σύγκρουση και κρίθηκαν ως ακατάλληλα προς επιδιόρθωση, να εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους δρόμους.

Ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών Γιάννης Νικολαΐδης, φιλοξενήθηκε στην εκπομπή Offsite on Air και εξήγησε την διαδικασία που θα ακολουθείται για την καταγραφή του ιστορικού των κτυπημένων αυτοκινήτων, κάτι το οποίο ήδη εφαρμόζεται σε άλλες χώρες, ενώ όπως σημείωσε η ρύθμιση αυτή αναμένεται να συζητηθεί στην Βουλή, τον Μάρτιο, όπου θα ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες της.

Τι αναφέρεται στο νομοσχέδιο για την διαδικασία 

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο που εξασφάλισε η Brief, σε περίπτωση που όχημα υποστεί ζημιές από σύγκρουση, πλημμύρα, χαλαζοθύελλα, φωτιά ή οποιοδήποτε άλλο συμβάν, ο ασφαλιστής που εξέδωσε το ισχύον ασφαλιστήριο για το όχημα, ή ανάλογα με την περίπτωση ο ασφαλιστής που φέρει την ευθύνη αποζημίωσης του, ή ανάλογα με την περίπτωση το Ταμείο Ασφαλιστών Κύπρου, ή το συνεργείο που το επιδιόρθωσε, ή ο Εκτιμητής των ζημιών του, ενημερώνει τον Έφορο γιια το ατύχημα μέσω του νέου συστήματος. 

Ειδικότερα, ο Έφορος θα ετοιμάσει και θα διατηρεί διαδικτυακό αυτοματοποιημένο σύστημα, στο οποίο, τα πρόσωπα που αναφέρονται πιο πάνω , δύνανται να έχουν πρόσβαση, μετά από εγγραφή σε αυτό, για να καταχωρούν στοιχεία της σύγκρουσης ή ανάλογα, του συμβάντος που επέφερε ζημιές σε ένα όχημα, όπως, ημερομηνία, ώρα, τοποθεσία συμβάντος, στοιχεία ιδιοκτήτη, στοιχεία οδηγού, στοιχεία ασφαλιστικής κάλυψης καθώς και φωτογραφικό υλικό από το χώρο του συμβάντος και των ζημιών του οχήματος, ή/και οποιεσδήποτε άλλες πληροφορίες καθορίσει ο Έφορος.

Ακολούθως, με την καταχώρηση των στοιχείων που αναφέρονται πιο πάνω, ο Έφορος θα ακυρώνει το πιστοποιητικό επιθεώρησης του οχήματος και για να επιτρέψει την επανακυκλοφορία του, παραπέμπει το όχημα για τη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων, με τον τρόπο που καθορίζει, για να διαπιστωθεί ότι αυτό έχει επιδιορθωθεί ορθά και είναι κατάλληλο για οδική χρήση, καταγράφει δε το γεγονός στο πιστοποιητικό εγγραφής του οχήματος, το οποίο εκδίδει εκ νέου, αφού ακυρώσει το αρχικό.

Όσον αφορά την κατηγορία σοβαρότητας των ζημιών σε σχέση με τις ζημιές που υπέστη το όχημα, όπως αναφέρεται στους κανονισμούς, θα καθορίζονται από τον Έφορο.

Όπως αναφέρεται επίσης στον Κανονισμό η βάση δεδομένων δύναται να διασυνδεθεί και να εναλλάσσει πληροφορίες, για σκοπούς εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας, με άλλα συστήματα και αρχεία που διατηρούν και χειρίζονται άλλες αρμόδιες αρχές της Δημοκρατίας ή πρόσωπα που τους ανατίθενται η παροχή υπηρεσιών για σκοπούς εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού.

Επεξήγηση της διαδικασίας από τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Μεταφορών

Εξηγώντας την διαδικασία που θα ακολουθείται ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών Γιάννης Νικολαΐδης επεξήγσε πως όταν ένα όχημα εμπλακεί σε τροχαία σύγκρουση, εκείνος που αρχικά το παραλαμβάνει -είτε είναι ασφαλιστική εταιρεία, είτε εταιρεία οδικής βοήθειας, είτε ο εκτιμητής ζημιών, είτε αυτός που αναλαμβάνει την επιδιόρθωση- οφείλει να το αναφέρει και να το δηλώσει, όπως σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα. 

Ακολούθως η ζημιά θα κατηγοριοποιείται και ένας προσοντούχος μηχανολόγος μηχανικός ή προσοντούχος εκτιμητής ζημιών, θα παρακολουθεί την όλη διαδικασία επιδιόρθωσης του οχήματος. Δηλαδή, θα το βλέπει πριν, κατά και μετά την επιδιόρθωση. Στη συνέχεια, θα εκδίδει μια βεβαίωση, -ενδεχομένως θα γίνεται και μέσω της πλατφόρμας αυτής-, ότι το όχημα επιδιορθώθηκε. 

Θέλοντας να δώσει ένα παράδειγμα, ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε: «Έχει συμβεί μια οδική σύγκρουση και στο ένα όχημα ανοίγουν οι αερόσακοι και τεντώνεται πάρα πολύ η ζώνη ασφαλείας. Δεν είναι μόνο οι εξωτερικές επιδιορθώσεις και οι επιδιορθώσεις της μηχανής που απαιτούνται, αλλά και η αντικατάσταση του αερόσακου, της ίδιας μάρκας, του ίδιου μοντέλου οχήματος. Ενδεχομένως να πρέπει να αντικατασταθούν και οι ζώνες ασφαλείας ώστε σε περίπτωση που το όχημα εμπλακεί ξανά σε σύγκρουση, να λειτουργήσουν σωστά τα συστήματα παθητικής ασφάλειας».

Συνεχίζοντας, επεσήμανε πως υπάρχει και δεύτερος πυλώνας στην ρύθμιση που αφορά τη σωστή ενημέρωση του εν δυνάμει αγοραστή του οχήματος. «Εφόσον δηλαδή ένα όχημα εμπλακεί σε σοβαρή σύγκρουση και κατηγοριοποιείται από ένα βαθμό και πάνω, -δεν μιλάμε απλά για ένα γδάρσιμο στον προφυλακτήρα ή ένα καθρεφτάκι- η πληροφορία αυτή θα καταγράφεται στο νέο πιστοποιητικό εγγραφής του οχήματος, ώστε να ενημερώνεται ο εν δυνάμει αγοραστής τέτοιου οχήματος ότι το όχημα είχε αυτό το ιστορικό». 

Ερωτηθείς για το εάν υπάρχει τρόπο να διασφαλίζεται ότι θα δηλώνονται όλα τα χτυπημένα αυτοκίνητα ο κ. Νικολαΐδης, υποστήριξε πως «αυτή την στιγμή δεν έχουμε τίποτα και πάμε να κάνουμε μια ρύθμιση με κάποιες υποχρεώσεις. Επιπρόσθετα, θα υπάρχει και αυτή η βάση δεδομένων και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών θα έχει την υποχρέωση της επιτήρησης της εφαρμογής της νομοθεσίας. Στο ερώτημα εάν θα είναι 100% και δεν θα ξεφεύγει κανένας, πάντοτε υπάρχει κάτι που μπορεί να διαφύγει αλλά ακριβώς, θα υπάρχει ρύθμιση και υποχρεώσεις. Θα είναι και ποινικές οι ευθύνες κάποιου που δεν θα τηρεί αυτό που θα ρυθμίσει τελικά ο κανονισμός».

Καταληκτικά, σε σχέση με τα οχήματα τα οποία έρχονται από το εξωτερικό, δήλωσε πως η ρύθμιση αυτή ήδη εφαρμόζεται. 

«Από το εξωτερικό και ειδικότερα από το Ηνωμένο Βασίλειο, που έχουν αυτές τις διαδικασίες, η ρύθμιση εφαρμόζεται και αυτή την στιγμή. Δηλαδή για να εγγραφεί ένα όχημα για πρώτη φορά στην Κύπρο όταν έρχεται από το εξωτερικό, ζητούμε να μας φέρουν το πιστοποιητικό αυτό το οποίο ουσιαστικά καταγράφει το ιστορικό του οχήματος και εάν έχει εμπλακεί σε σύγκρουση ή αν είναι δηλωμένο στην τράπεζα ως finance. Τώρα πάμε να το εφαρμόσουμε και για τα οχήματα τα οποία κυκλοφορούν στην Κύπρο».

Δείτε στο βίντεο όλα όσα δήλωσε ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του υπουργείου Μεταφορών Γιάννης Νικολαΐδης

Διαβάστε αυτούσιο το νομοσχέδιο: