Πετρίδης: Προχωρούμε με πλάνο για απορρόφηση κονδυλίων €1,1 δισ.

Ο Υπ. Οικονομικών ετοιμάζει πλάνο προώθησης μεταρρυθμίσεων το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο

Τις εκτιμήσεις και τις προοπτικές της οικονομίας τόσο για την φετινή χρονιά όσο και για το 2021 ανέλυσε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, ο Υπουργός Οικονομικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης, απευθύνοντας, ταυτόχρονα, μήνυμα συνεργασίας στα κόμματα για προώθηση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων.

>>> Διαβάστε επίσης: Νέα δάνεια αξίας 2,1 δισ. ευρώ έδωσαν οι Τράπεζες το πρώτο 7μηνο <<<

Μάλιστα, ο κ. Πετρίδης τόνισε πως το Υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζει σχετικό πλάνο μεταρρυθμίσεων, το οποίο θα ολοκληρωθεί περί τα τέλη Οκτωβρίου και θα κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο του σχεδιασμού της Κυπριακής Δημοκρατίας για απορρόφηση κονδυλίων ύψους 1,1 δις ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.

Την ίδια ώρα, και παρατηρώντας πως υπάρχει μία κόπωση στην προώθηση των μεταρρυθμίσεων, τόνισε πως ήρθε η ώρα να προχωρήσουν σειρά σημαντικών μεταρρυθμίσεων που βρίσκονται ενώπιον της Βουλής, όπως είναι η Μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο επενδυτικός νόμος, κ.ά.

Σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις για την οικονομία, ο κ. Πετρίδης εκτίμησε πως ο ρυθμός ανάπτυξης θα κυμανθεί πιο κάτω από το -7%, όπως αρχικά προβλεφθεί, ενώ αναφορικά με την ανεργία εκτίμησε πως αυτή θα κυμανθεί γύρω στο 9% και το δημόσιο χρέος θα ανέλθει στο 116% μέχρι το τέλος του έτους.

Όσον αφορά το 2021, επανέλαβε πως οι προβλέψεις της οικονομίας παραμένουν αισιόδοξες ότι, δηλαδή, θα υπάρξει σημαντική ανάκαμψη, νοουμένου, τόνισε ότι δεν θα ανατραπούν τα δεδομένα λόγω κορωνοϊού.

Οικονομική Κατάσταση και εκτιμήσεις
Ειδικότερα σε εκτενή παρέμβαση του στην Επιτροπή Οικονομικών και σε ό,τι αφορά την οικονομική κατάσταση στην οποία βρέθηκε η Κύπρος και τις εκτιμήσεις για την οικονομία, ο Υπουργός Οικονομικών τόνισε αρχικά πως, «η κρίση της πανδημίας COVID έχει ανατρέψει όχι μόνο τα υγειονομικά αλλά και τα κοινωνικά και τα οικονομικά δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο». 

«Αυτή η απρόσμενη εξωγενής και τεραστίων διαστάσεων κρίση η οποία έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη οικονομική κρίση μετά το 1929, και της οποίας διανύουμε ήδη τον 7 μήνα, έχει ένα διαφορετικό χαρακτηριστικό σε σχέση με άλλες οικονομικές κρίσεις. Την αβεβαιότητα όσον αφορά την έκταση αλλά και την ένταση της κρίσης, κάτι που καθιστά πολύ πιο δύσκολο τον οικονομικό σχεδιασμό, ο οποίος πρέπει να χαρακτηρίζεται από δύο παραμέτρους: Ευελιξία αλλά και αντοχές», εξήγησε.  

Η Κύπρος, συνέχισε, «δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από την κρίση. Και οι οικονομικές συνέπειες θα ήταν τεράστιες, αν η Κυβέρνηση από την αρχή δεν είχε ενεργήσει με προνοητικότητα και αποφασιστικότητα, υιοθετώντας ένα ολοκληρωμένο, πολύπλευρο αλλά και ευέλικτο πρόγραμμα αντιμετώπισης της κρίσης».   

«Η αποτελεσματικότητα της πολιτικής μας μέχρι σήμερα καταδεικνύεται από τα πιο πρόσφατα - επίσημα στοιχεία και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», επεσήμανε.   

>>> Διαβάστε επίσης: Θα υπάρξει νέα αναστολή σε εκποιήσεις, εξώσεις & δόσεις δανείων; <<<

Ρυθμός Ανάπτυξης
Αναφορικά με τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας ο κ. Πετρίδης είπε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία Σεπτεμβρίου 2020, η μείωση του δεύτερου τριμήνου του 2020 (περίοδος lockdown) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2019 ήταν -11,9%, συγκριτικά με -14.7% στην Ευρωζώνη, και -13.9% στην ΕΕ.

Σε σχέση με τις κατεξοχήν τουριστικές χώρες της ΕΕ, είπε ότι η Κύπρος έχει την μικρότερη μείωση, σημειώνοντας πως στην Ελλάδα ο ρυθμός ανάπτυξης ανήλθε στο - 15.2% , στο -22.1% στην Ισπανία, στο -18.9% στην Γαλλία, στο -17.7% στην Ιταλία και στο -15.2% στη Μάλτα.

Την ίδια ώρα, εξέφρασε την άποψη πως, «διαψεύσαμε πολλές εκτιμήσεις που έλεγαν ότι η Κύπρος θα έχει τη μεγαλύτερη αρνητική επίπτωση στο ΑΕΠ λόγω της εξάρτησης της από τον τουρισμό», υπογραμμίζοντας ότι «σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2020, η ύφεση ανήλθε στο 5.5%, την ίδια ώρα που η ύφεση στην Ευρωζώνη κυμάνθηκε σε πολύ υψηλότερα επίπεδα και έφτασε το 9,1%. Σε ακόμη πιο ψηλά επίπεδα κυμάνθηκε η ύφεση στις τουριστικές μεσογειακές χώρες», είπε. 

Αγορά Εργασίας και ανεργία
Όσον αφορά την αγορά εργασίας και την ανεργία ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι, «η ίδια συγκριτική κατάσταση, εμφανίζεται και στην αγορά εργασίας με την Κύπρο να σημειώνει αύξηση της απασχόλησης το πρώτο εξάμηνο του έτους κατά -1.1% σε σχέση με τριπλάσια μείωση, της τάξης του -3.1% στην Ευρωζώνη. Οι δε τουριστικές χώρες σημείωσαν μεγαλύτερη μείωση:  Ισπανία -7,6%, Γαλλία -3,0%, Ελλάδα -3,4%, Ιταλία -3,6%».

Όσον αφορά την ανεργία, είπε, «το πρώτο εξάμηνο του έτους, το συνολικό ποσοστό παρουσίασε οριακή μόνο αύξηση στο 7.1% του εργατικού δυναμικού σε σχέση με 6.7% κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο, καταδεικνύοντας την αποτελεσματικότητα των έκτακτων πολιτικών που εφάρμοσε η Κυβέρνηση».

Είναι αξιοσημείωτο, τόνισε, ότι σύμφωνα με την Eurostat, το ποσοστό ανεργίας στην Κύπρο τον Ιούλιο όχι μόνο δεν αυξήθηκε σε σχέση με πέρσι αλλά ήταν οριακά μειωμένο, καταγράφοντας την τρίτη καλύτερη επίδοση στην Ε.Ε. 

Κατανάλωση
Όσον αφορά την κατανάλωση, συνέχισε ο κ. Πετρίδης, κατά το 1ο  εξάμηνο του 2020, η ιδιωτική κατανάλωση παρουσίασε μείωση -2.5%, ενώ η δημόσια κατανάλωση αύξηση 16.9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, κρατώντας σε ψηλά επίπεδα την συνολική κατανάλωση η οποία και παρουσίασε  αύξηση της τάξης του 1.3%, αποτέλεσμα των μέτρων στήριξης της που αποδείχτηκε καθοριστική πολιτική αφού μετρίασε στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις επιπτώσεις της μείωσης της κατανάλωσης στην οικονομική δραστηριότητα και την αγορά εργασίας. 

Σύμφωνα, ακόμη, με τον Υπουργό Οικονομικών, «η κατανάλωση παρουσιάζει θετικό πρόσημο σε σχέση με πέρσι σε αρκετούς τομείς της οικονομίας, και μάλιστα σε τομείς που σταδιακά μειώθηκε ή σταμάτησε η κρατική στήριξη μέσω των προγραμμάτων απασχόλησης. Όπως αναμενόταν, οι τομείς οι οποίοι παρουσιάζουν μείωση σε σχέση με πέρσι είναι αυτοί που σχετίζονται με την εξωτερική ζήτηση και ιδιαίτερα με τον τουρισμό, και είναι σε αυτούς τους τομείς που συνεχίζουμε τα στοχευμένα προγράμματα στήριξης», επεσήμανε. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Δημόσια Οικονομικά 
Αναφερόμενος στην κυβερνητική πολιτική όσον αφορά τα δημόσια οικονομικά, ο κ. Πετρίδης τόνισε πως αυτή ήταν ιδιαίτερα επεκτατική την πρώτη περίοδο της κρίσης, με κορύφωση την περίοδο του lockdown, και ιδιαίτερα μέσω της στήριξης των εισοδημάτων. «Μια πολιτική η οποία σταδιακά αναμορφώθηκε ανάλογα με τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας και της επανεκκίνησης της οικονομικής δραστηριότητας», είπε υπογραμμίζοντας ότι «στην άσκηση της Δημοσιονομικής Πολιτικής στη διαχείριση της πανδημίας από τον COVID 19, εκμεταλλευτήκαμε την χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων που επέτρεψε η Ε.Ε. 

Επιπρόσθετα ξεκαθάρισε ότι «η χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων είναι απλά μια νομική ρύθμιση που επιτρέπει στα κράτη μέλη να δαπανήσουν μόνο σύμφωνα με τις δικές τους δυνατότητες. Γι’ αυτό από την αρχή το κύριο μέλημα της κυβερνητικής πολιτικής είναι να σχεδιάσουμε πολιτικές τις οποίες μας επέτρεπαν τα δημόσια οικονομικά, γιατί σε αντίθετη περίπτωση εγκυμονούν τεράστιοι κίνδυνοι για την οικονομία. Κίνδυνοι δυσανάλογα μεγάλοι σε σχέση με το όφελος μιας πέραν των δυνατοτήτων μας βραχυπρόθεσμης επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής», είπε. 

Με αυτά τα δεδομένα, υπογράμμισε, «καταρτήσαμε ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό Πρόγραμμα στήριξης που φυσιολογικά και είχε – όπως σε όλα τα Κράτη Μέλη της Ε.Ε - αρνητικές επιπτώσεις στο δημοσιονομικό ισοζύγιο, και τους στόχους που είχαν τεθεί στην προ του COVID 19 εποχή». 

Με βάση αυτά τα δεδομένα, συνέχισε, το πρώτο εξάμηνο του 2020, το δημοσιονομικό ισοζύγιο διαμορφώθηκε σε -4% του ΑΕΠ από την αρχική (προ COVID 19) πρόβλεψη για πλεόνασμα 1.1% του ΑΕΠ. Αυτό συνεπάγεται επιδείνωση της τάξης του €1 δις για το πρώτο εξάμηνο, επεσήμανε λέγοντας ότι δεν επήλθε μόνο από τις αυξημένες δαπάνες, αλλά και την απώλεια εσόδων. «Είναι όμως μια εξέλιξη φυσιολογική και αναμενόμενη που δεν παρεκκλίνει από τις προβλέψεις ή τους σχεδιασμούς μας», επεσήμανε. 

Όσον αφορά το δημόσιο χρέος, σύμφωνα με τον Υπουργό Οικονομικών, αυτό ανήλθε στο 120% σε σχέση με 95.5% το 2019, λόγω του δανεισμού που πραγματοποιήθηκε προς ενίσχυση των ρευστών διαθεσίμων του κράτους λόγω COVID 19. «Η ενίσχυση των ρευστών μας διαθεσίμων ήταν μια απολύτως ορθή ενέργεια λόγω της αβεβαιότητας που επικρατούσε και επικρατεί λόγω της πανδημίας, και είναι κάτι το οποίο επικροτήθηκε και από τους οίκους αξιολόγησης στις πρόσφατες αξιολογήσεις τους για την Κύπρο», υπέδειξε επισημαίνοντας ότι «παραταύτα, το σημερινό ποσοστό του δημόσιου χρέους, δηλαδή 120%, αποτελεί και ένα νοητό φράγμα το οποίο δεν πρέπει να υπερβούμε,  αφού στην αντίληψη των αγορών είναι απόλυτα συνυφασμένο με την βιωσιμότητα του χρέους». 

Κατά συνέπεια, τόνισε, «θέλω να επιστήσω την προσοχή ότι σύντομα το δημόσιο χρέος θα πρέπει να τεθεί εκ νέου σε μια πτωτική πορεία, η οποία θα διατηρήσει την αξιοπιστία της Κύπρου στο εξωτερικό, μεταξύ άλλων και όσον αφορά τους οίκους αξιολόγησης. Και αυτός είναι ο σχεδιασμός μας». 

Εκτιμήσεις για 2020 
Πέραν των προαναφερθέντων, ο Υπουργός Οικονομικών τόνισε πως «η ανάλυση των οικονομικών δεδομένων και οι εκτιμήσεις μας είναι συνεχείς λόγω των εκτάκτων και απρόβλεπτων συνθηκών που βιώνουμε». 

«Οι πιο πρόσφατες προβλέψεις μας (Σεπτέμβριο 2020) επιβεβαιώνουν τις αναθεωρημένες λόγω COVID 19 προβλέψεις του Απριλίου του 2020 όπως κατατέθηκαν στην  Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Πρόγραμμα Σταθερότητας 2020-24). Ο σχεδιασμός αυτός έχει φέρει αποτελέσματα και παραμένουμε στις αρχικές μας προβλέψεις σε όλα τα οικονομικά μεγέθη, συμπεριλαμβανομένων και των δημόσιων οικονομικών», εξήγησε αναφέροντας τα εξής:

  • ΑΕΠ: Η πρόβλεψη όσον αφορά τον ρυθμό ανάπτυξης παραμένει η ίδια με αυτή του Απριλίου, δηλαδή συρρίκνωση του ΑΕΠ κοντά στο 7%. «Προσωπικά πιστεύω ότι αν δεν υπάρξουν ιδιαίτερα δυσμενείς αλλαγές, αυτή η πρόβλεψη θα αναθεωρηθεί προς τα κάτω, δηλαδή η ύφεση θα είναι μικρότερη», εκτίμησε. 
  • Ανεργία: Παρά το ότι η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει σειρά μέτρων για ελαχιστοποίηση της απώλειας θέσεων εργασίας, θεωρείται αδύνατο να μην επηρεαστεί καθόλου η αγορά εργασίας, τόνισε σημειώνοντας ότι με βάση τις εκτιμήσεις μας η συνολική ανεργία αναμένεται να κυμανθεί κοντά στο 9%. 
  • Δημόσια οικονομικά: Απόρροια των αυξημένων δαπανών λόγω COVID 19, μέχρι το τέλος του έτους οι δαπάνες αναμένεται να ανέλθουν στα €9.9 δις έναντι €8.7 δις πέρσι το 2019, ενώ τα έσοδα αναμένεται να είναι μειωμένα κατά €300 εκατ. περίπου. 
  • Δημοσιονομικό έλλειμμα: Το δημοσιονομικό έλλειμμα αναμένεται να ανέλθει στο 4,3% το οποίο υπό τις συνθήκες κρίνεται αναμενόμενο και διαχειρίσιμο. 
  • Δημόσιο χρέος: Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης προβλέπει οριακή μείωση του δημόσιου χρέους στο 116,8% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του χρόνου.

Εκτίμηση για το 2021
Σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις κι εκτιμήσεις για την νέα χρονιά, ο Υπουργός Οικονομικών τόνισε πως «η αβεβαιότητα που επικρατεί για την εξέλιξη της νόσου καθιστά πολύ δύσκολη τη διεξαγωγή αξιόπιστων προβλέψεων, και ως αποτέλεσμα οι πιο πάνω προβλέψεις δύναται να αναθεωρηθούν και να τεθούν ενώπιον της Βουλής πριν από την υποβολή του Προϋπολογισμού για το 2021». 

«Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα, το 2021 αναμένουμε μια δυνατή ανάκαμψη της οικονομίας, η οποία θα καλύπτει μεγάλο μέρος της ύφεσης του 2020 και την ανεργία να επιστρέφει σε πτωτική πορεία», είπε. 

«Κύρια ανησυχία εστιάζεται στο αν οι συνθήκες με την πανδημία συνεχίσουν να επηρεάζουν την εξωτερική ζήτηση στα φετινά, ή κοντά στα φετινά επίπεδα. Σε τέτοια περίπτωση περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις θα είναι αναπόφευκτες, και το κράτος θα πρέπει να είναι σε θέση, τόσον όσον αφορά την διαχείριση του δημόσιου χρέους όσο και του προϋπολογισμού, να ανταποκριθεί στο καλύτερο δυνατό βαθμό στα προβλήματα τα οποία πιθανόν να δημιουργηθούν», προειδοποίησε ο Υπουργός Οικονομικών. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Μακροπρόθεσμο Πλάνο και Ταμείο Ανάκαμψης ΕΕ
Σε ό,τι αφορά το μακροπρόθεσμο πλάνο της Κυβέρνησης για την διαχείριση της κρίσης του κορωνοϊού και των συνεπειών της, ο κ. Πετρίδης είπε ότι «το επόμενο χρονικό διάστημα θα πρέπει να διασφαλίσουμε ως μέρος της πορείας ανάκαμψης, τη βέλτιστη συμμετοχή μας στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το οποίο αποτελεί την απάντηση  της ίδιας της ΕΕ στην προσπάθεια ανάκαμψης και δημιουργίας μιας βιώσιμης ευρωπαϊκής οικονομίας». 

Μέσω του εν λόγω Ταμείου, πρόσθεσε, η Κύπρος έχει τη δυνατότητα άντλησης κονδυλίων ύψους 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ για επανεκκίνηση της οικονομίας και την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων τα επόμενα χρόνια. 

«Η αξιοποίηση του εργαλείου αυτού έχει ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι τα κονδύλια αυτά θα υποκαταστήσουν τα επόμενα χρόνια δαπάνες του προϋπολογισμού, υποβοηθώντας στην ουσία το δημοσιονομικό ισοζύγιο, την βιωσιμότητα των δημοσιονομικών μεγεθών, αλλά και την αξιοπιστία της χώρας μας», τόνισε υπογραμμίζοντας πως τα κονδύλια αυτά θα δοθούν κάτω από αυστηρά χρονοδιαγράμματα, ορόσημα και στόχους αλλά και αυστηρές προϋποθέσεις.  

«Η έγκριση του Προγράμματος μας για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και η αποδέσμευση των κονδυλίων, θα εδράζεται στην αυστηρή αξιολόγηση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται στο Εθνικό Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα, δηλαδή των ανά χώρα συστάσεων της ΕΕ», επεσήμανε λέγοντας ότι «για την αξιοποίηση του Ταμείου, καταρτίζεται ειδικό Εθνικό Σχέδιο το οποίο θα περιλαμβάνει μια συνεκτική δέσμη κοστολογημένων μεταρρυθμίσεων και δημόσιων επενδύσεων για τα έτη 2021-2023 με ορίζοντα υλοποίησης μέχρι το 2026. Στόχος η κατάθεση του Σχεδίου μέχρι τον Νοέμβριο (επίσημη υποβολή μέχρι Απρίλιο 2021)», επεσήμανε. 

Στο πιο πάνω πλαίσιο, συνέχισε, έχουν ήδη τεθεί 7 τομείς προτεραιότητας:
1/
Δημόσια Υγεία και πολιτική προστασία 
2/ Αγορά Εργασίας, Κοινωνική Πολιτική, Εκπαίδευση και ανθρώπινο κεφάλαιο
3/ Νέο Αναπτυξιακό Μοντέλο και οικονομική διαφοροποίηση 
4/ Προώθηση φιλικού προς τις επενδύσεις επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Στήριξη ΜΜΕ και βελτίωση αποδοτικότητας Δημόσιου τομέα και δικαιοσύνης 
5/ Ψηφιακός μετασχηματισμός
6/ Πράσινη Οικονομία 
7/ Δημοσιονομικά / Χρηματοπιστωτικά

Μήνυμα συνεργασίας για προώθηση μεταρρυθμίσεων
Ταυτόχρονα ο Υπουργός Οικονομικών έστειλε και το εξής μήνυμα: «Η οικονομική πολιτική, και ιδιαίτερα η προσπάθεια επανεκκίνησης και ανάκαμψης της Κυπριακής οικονομίας την μετά COVID 19 εποχή δεν μπορεί να αφορά μόνο το δημοσιονομικό σκέλος των πολιτικών. Πρέπει να περιλαμβάνει και την υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα άρουν υπάρχουσες και διαχρονικές στρεβλώσεις». 

Ο Υπουργός Οικονομικών αφού παραδέχθηκε πως τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια «κόπωση» στην προώθηση μεταρρυθμίσεων, ιδιαίτερα αυτών που συνεπάγονται κάποιο πολιτικό κόστος, τόνισε πως «θα πρέπει να ξαναδώσουμε μια ώθηση στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Όχι μόνο γιατί ενδεχομένως να μας επιβληθούν ως όροι απορρόφησης κονδυλίων από το ταμείο ανάκαμψης – που δεν είναι τυχαίο ότι ονομάζεται ‘Επόμενη Γενιά - ΕΕ αλλά γιατί τις έχει ανάγκη η χώρα», εξήγησε. 

Αφού είπε πως για προώθηση των μεταρρυθμίσεων προσδοκά σε συνεννόηση, συνεργασία, και ομοθυμία μεταξύ κυβέρνησης και Βουλής, έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε κάποιες ιδιαίτερα σημαντικές, όπως τις χαρακτήρισε, μεταρρυθμίσεις που παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως:
1/
Διατάξεις για προαγωγή και πλήρωση των ανελικτικών θέσεων της δημόσιας υπηρεσίας, και την ενίσχυση/ενθάρρυνση της κινητικότητας. 

2/ Νομοσχέδιο για την εισαγωγή συστήματος αξιολόγησης της απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων το οποίο συνδέεται με την υπηρεσιακή ανέλιξη των υπαλλήλων σε θέσεις προαγωγής. 

3/ Η Αναδιάρθρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσω της οποίας ενισχύεται η διοικητική της ικανότητα και λογοδοσία, εξοικονομούνται πόροι από συνέργειες και οικονομίες κλίμακας που θα αναπτυχθούν. «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα είναι σε θέση να προσφέρει μεγαλύτερο εύρος υπηρεσιών με πιο αποδοτικό και ποιοτικό τρόπο, και με μειωμένο διοικητικό φόρτο στις ανάγκες του πολίτη και της επιχείρησης. Μετά από συστήσεις  και αμφιταλαντεύσεις  δεκαετιών, το νομοσχέδιο έχει τύχει έγκρισης της Ένωσης Δήμων από τον Νοέμβριο του 2019 και έχει κατατεθεί στη Βουλή εδώ και έξι μήνες», εκτίμησε. 

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

4/ Το νομοσχέδιο για τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις. Πρόκειται, εξήγησε, για ένα νομοσχέδιο το οποίο προέκυψε κατόπιν μελετών εμπειρογνωμόνων, εκτενούς κοινωνικού διαλόγου, που σκοπό έχει να βοηθήσει και να αντιμετωπίσει τον κοινωνικό αποκλεισμό και να βοηθήσει  συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη να αναπτύξουν οικονομική δραστηριότητα, και το οποίο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Ιανουάριο του 2018 και επανακατατέθηκε στην Βουλή τον Ιούνιο του 2019. 

5/ Επενδυτικός Νόμος: Πρόκειται, εξήγησε, για ένα νόμο που θα βοηθήσει τις πραγματικές επενδύσεις και που δημιουργεί μηχανισμό ταχείας αδειοδότησης για επενδύσεις σε στρατηγικούς πυλώνες της οικονομίας, που δημιουργούν πραγματικές θέσεις εργασίας. Κατατέθηκε στη Βουλή το τέλος του 2019. 

6/ Μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης. 

«Αυτά είναι μόνο κάποια παραδείγματα, τα οποία επισημαίνουν τη σημασία της διαρθρωτικής πτυχής της οικονομικής πολιτικής. Προσωπικά κάνω έκκληση στη Βουλή να προωθηθούν οι δομικές μεταρρυθμίσεις για τις οποίες η συνεργασία όλων είναι απαραίτητη», κατέληξε.
 

Μάριος Αδάμου