Βουλευτές: Αν παραβιάζουν τον Κώδικα, θα λεν συγνώμη από το Βήμα

Προς ψήφιση ο Κώδικας Δεοντολογίας για τους Βουλευτές / Οι κυρώσεις που δύναται να επιβληθούν σε Βουλευτή

ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Μετά από πολύμηνη συζήτηση, η οποία ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2020 στην Κοινοβουλευτική Επιτροπών Θεσμών, οδηγείται σήμερα (11/2) προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής ο Κώδικας Αρχών και Κανόνων Δεοντολογίας για τα μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων.

>>> ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΞΕΛΙΞΗ: Στην Ολομέλεια την Πέμπτη (18/2) ο Κώδικας Δεοντολογίας Βουλευτών <<<

Στο Κώδικα, κατά την ετοιμασία του οποίου λήφθηκαν υπόψην οι συστάσεις της Ομάδας Κρατών κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, γνωστής ως GRECO, έχουν περιληφθεί σειρά αυστηρών προνοιών, με κύριο στόχο την αποτροπή της σύγκρουσης συμφερόντων που σε αρκετές περιπτώσεις παρουσιάζεται μεταξύ των Βουλευτών, αλλά και των στενών συγγενικών τους προσώπων. 

>>> ΑΥΤΟΥΣΙΟΣ Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΠΩΣ ΟΔΗΓΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΨΗΦΙΣΗ ΕΔΩ <<<

Υποχρέωση αποκάλυψης σύγκρουσης συμφερόντων
Σύμφωνα με τα όσα, μεταξύ άλλων, προνοεί ο Κώδικας, οι Βουλευτές κατά την άσκηση των καθηκόντων τους υπόκεινται στην υποχρέωση αποκάλυψης, ει δυνατόν εκ προοιμίου, κάθε υπαρκτής ή εν δυνάμει σύγκρουσης συμφερόντων, η οποία προκαλείται συνεπεία της συνδρομής ή του ενδεχομένου συνδρομής oρισμένης ιδιότητας ή δεδομένων ή/και της επέλευσης συγκεκριμένων γεγονότων που σχετίζονται άμεσα με προσωπικό ή ιδιωτικό συμφέρον.

Νοείται ότι, «σύγκρουση συμφερόντων» δεν υφίσταται για τον Βουλευτή, σε περίπτωση κατά την οποία οποιοδήποτε προκύπτον για τον ίδιο ή για συνδεδεμένο πρόσωπο όφελος, συνιστά απόρροια ωφέλειας για το ευρύ κοινό και δεν ευνοεί τον ίδιο ή συνδεδεμένο πρόσωπο, αποκλειστικά και προσωπικά, αλλ’ αφορά αυτόν ως μέρος μίας ευρύτερης ομάδας πολιτών:

Νοείται περαιτέρω ότι, η συμμετοχή Βουλευτή στη συζήτηση σχεδίου νόμου, στο πλαίσιο οποιασδήποτε κοινοβουλευτικής διαδικασίας με αντικείμενο τη θέσπιση ρυθμίσεων που αφορούν σε συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα, παρά την τυχόν αντίστοιχη επαγγελματική ιδιότητα του Βουλευτή, δεν προκαλεί σύγκρουση συμφερόντων για τον ίδιο, εκτός εάν άπτεται καθαρά προσωπικής του υπόθεσης.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Επιπρόσθετα, Βουλευτής ο οποίος, κατά τη συζήτηση συγκεκριμένου σχεδίου νόμου ή/και άλλου θέματος, διαπιστώνει και/ή γνωρίζει ότι αυτό σχετίζεται και/ή καθ’ οιονδήποτε τρόπο συναρτάται, άμεσα ή έμμεσα, με προσωπικό ή ιδιωτικό συμφέρον κατά τρόπο που να προκαλείται σύγκρουση συμφερόντων οφείλει να προβεί αρχικά σε προφορική δήλωση ενώπιον της Επιτροπής και ακολούθως σε γραπτή δήλωση στην Επιτροπή Δεοντολογίας περί του εν λόγω προσωπικού ή ιδιωτικού συμφέροντος, ειδικότερα δε περί της συγκεκριμένης ιδιότητας ή δραστηριότητας που δημιουργεί, αναμένεται ή ενδέχεται να δημιουργήσει σύγκρουση συμφερόντων, δίδοντας σαφείς και επαρκείς επεξηγήσεις περί της σχέσης και/ή του τρόπου επηρεασμού του.

Τέλος στα δώρα και τις χαριστικές παροχές
Όσον αφορά σε δώρα και χαριστικές παροχές προς Βουλευτές, ο Κώδικας προνοεί, μεταξύ άλλων, πως, ο Βουλευτής δεν αποδέχεται οποιοδήποτε δώρο ή/και οποιαδήποτε άλλη χαριστική παροχή εκτός των νομίμως προβλεπομένων και θεσμικά επιτρεπομένων βάσει των προνοιών του παρόντος Κώδικα.

Ο Βουλευτής, ειδικότερα, σύμφωνα με τον Κώδικα, κατά την άσκηση των καθηκόντων του δεν λαμβάνει και δεν αποδέχεται οποιοδήποτε δώρο ή άλλη χαριστική παροχή εκτός των καθαρά φιλοφρονητικής σημασίας ή/και ήσσονος αξίας αντικειμένων αναμνηστικής φύσης τα οποία προσφέρονται στο πλαίσιο της εθιμοτυπικής πρακτικής, είτε εντός είτε εκτός Δημοκρατίας, στο πλαίσιο επίσημων επισκέψεων, συναντήσεων ή κοινοβουλευτικών αποστολών, νοουμένου ότι η εκτιμημένη αξία εκάστου τέτοιου δώρου δεν υπερβαίνει τα €150.

>>> Όλη η σημερινή πολιτική επικαιρότητα <<<

Παράλληλα, ο Βουλευτής κατά τη διάρκεια της θητείας του, ευθύς ως λάβει οποιοδήποτε δώρο εκτιμημένης αξίας πέραν €50, οφείλει να υποβάλει γραπτή δήλωση στην Επιτροπή Δεοντολογίας που θα συσταθεί.

Αρχές και Κανόνες Δεοντολογίας και Διαφάνειας
Σε ό,τι αφορά τις Αρχές και Κανόνες Δεοντολογίας και Διαφάνειας που πρέπει να ακολουθούν οι Βουλευτές, ο Κώδικας προνοεί, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • Ο Βουλευτής κατά την άσκηση των καθηκόντων του, ενεργεί πάντοτε και αποκλειστικά προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, με πίστη και σεβασμό στο Σύνταγμα και στην αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, διαφυλάσσοντας την ελεύθερη και δημοκρατική λειτουργία της Βουλής των Αντιπροσώπων.
  • Ο Βουλευτής ασκεί ειδικότερα τα καθήκοντά του στη βάση των αρχών της ανιδιοτέλειας, ακεραιότητας, αντικειμενικότητας, ευθύνης, διαφάνειας λογοδοσίας, ειλικρίνειας, τιμιότητας και εχεμύθειας.
  • Ο Βουλευτής ασκεί τα καθήκοντά του με σεβασμό προς όλα τα μέλη της Βουλής και τους συνεργάτες αυτών.
  • Ο Βουλευτής κατά την άσκηση των καθηκόντων του, απέχει από συμπεριφορά που υποκινεί στη βία ή στο μίσος ή που ενέχει απειλητικό, υβριστικό, σεξιστικό, ρατσιστικό ή προσβλητικό χαρακτήρα, καθώς και από αναφορές ή δηλώσεις που υποκρύπτουν μισαλλοδοξία ή προσπάθεια μείωσης της προσωπικότητας ή της αξιοπρέπειας οποιουδήποτε προσώπου, ομάδας προσώπων ή μέλους ομάδας προσώπων προσδιοριζομένων βάσει της φυλής, του χρώματος, της θρησκείας, των γενεαλογικών καταβολών, της εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής και/ή αυτοπροσδιοριζομένων βάσει των χαρακτηριστικών του σεξουαλικού προσανατολισμού ή της ταυτότητας φύλου.

Διερεύνηση καταγγελιών κατά Βουλευτών / Οι κυρώσεις
Πέραν των πιο πάνω, με τον Κώδικα συνιστάται και ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή με αρμοδιότητα τη διερεύνηση καταγγελιών εναντίον Βουλευτών που υποβάλλονται ενώπιον της από πολίτες ή/και από Βουλευτές.

Σύμφωνα με τον Κώδικα, η Επιτροπή Δεοντολογίας θα είναι επταμελής και συγκροτείται από τον Πρόεδρο της Επιτροπής και από 6 άλλα μέλη, τα οποία εκλέγονται από την Ολομέλεια του Σώματος.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί πως, καταγγελία αναφορικά με συγκεκριμένη πράξη ή παράλειψη Βουλευτή ως προς αντιδεοντολογική συμπεριφορά, η οποία υποβάλλεται από πολίτη και/ή από άλλο Βουλευτή, εξετάζεται μόνον εφόσον έχει κατά πρώτον κριθεί ως παραδεκτή.

Εφόσον, πάντως, η καταγγελία κριθεί ως παραδεκτή υποβάλλεται προς περαιτέρω εξέταση και λήψη απόφασης σε συνεδρία ή συνεδρίες της Επιτροπής Δεοντολογίας και αποφαίνεται επί του παραδεκτού, το αργότερο εντός 15 ημερών, ενώ η καταγγελία θα πρέπει να εξετάζεται και να εκδίδεται σχετική αιτιολογημένη απόφαση το αργότερο εντός χρονικού διαστήματος που δεν υπερβαίνει τις 30 μέρες.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Σύμφωνα, δε, με τον Κώδικα, σε περίπτωση που η Επιτροπή Δεοντολογίας αποφανθεί ότι ο επηρεαζόμενος Βουλευτής ενήργησε αντιδεοντολογικά και παρά τις πρόνοιες του Κώδικα, ανάλογα με τη φύση της παράβασης, τη βαρύτητα και την τυχόν επανάληψή της, δύναται να επιβάλει μία των ακολούθων κυρώσεων: 

  • Προφορική επίπληξη.
  • Γραπτή επίπληξη.
  • Μομφή για παρατηρηθείσα αντιδεοντολογική και/ή ανάρμοστη συμπεριφορά εν γένει και/ή σε συγκεκριμένη περίπτωση.
  • Κλήση του Βουλευτή προς δημόσια απολογία από του βήματος της Ολομέλειας του Σώματος.
  • Κλήση του Βουλευτή προς έγγραφη απολογία, η οποία αναγιγνώσκεται από του βήματος της Βουλής, και επανόρθωση έναντι του προσβληθέντος, κατά τον υποδειχθέντα, ανάλογα με την περίπτωση, τρόπο. 
     
Μάριος Αδάμου