Η εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης και το πλάνο του Υπ. Παιδείας

Η προσπάθεια τεχνολογικής αναβάθμισης των σχολείων συνεχίζεται / Ποιο το πλάνο του Υπ. Παιδείας – Δηλώσεις Προδρόμου

ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (τηλεκπαίδευσης) στην Κύπρο και στο πλάνο του Υπουργείου Παιδείας για τεχνολογική αναβάθμιση των Σχολείων, αναφέρθηκε στην εκπομπή «Παρασκήνιο» της DigitalTv ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου.

Αναφορικά με το εάν η τηλεκπαίδευση πέτυχε ή όχι, ο Υπουργός Παιδείας τόνισε πως, «την αλήθεια μπορούμε να την δούμε μέσα στα σχολεία», υπογραμμίζοντας ότι «το τελευταίο διάστημα, παρότι δεν υπήρχε φυσική φοίτηση, επισκέφθηκα πάρα πολλά σχολεία. Συνομίλησα με τις Διευθύνσεις, με όσους εκπαιδευτικούς ήταν εκεί για λόγους λειτουργίας του σχολείου και εκεί διαπιστώνουμε πραγματικά την μεγάλη προσπάθεια που έχουν κάνει οι εκπαιδευτικοί». 

>>> Διαβάστε ακόμη: Τηλεκπαίδευση – Έρχονται 4.000 υπολογιστές στα σχολεία <<<

Όπως εξήγησε, «μίλησα με δασκάλες και δασκάλους, οι οποίοι κάθισαν μαζί με τους γονείς, με μητέρες για να ανοίξουν για πρώτη φορά λογαριασμό ηλεκτρικού ταχυδρομείου. Μιλάμε για ασύγχρονη εξ αποστάσεως, να στέλνουν υλικό. Αυτό ακούγεται απλό για όσους είναι συνηθισμένοι στην ηλεκτρονική επικοινωνία. Είναι άνθρωποι που για πρώτη φορά έκαναν αυτό το πράγμα στην ζωή τους. Εκπαιδευτικοί κάθισαν με τους γονείς για να τους εξηγήσουν πως να κατεβάσουν στις συσκευές τους εφαρμογές μέσα από τις οποίες θα επικοινωνούσαν με το σχολείο», υπογράμμισε. 

Εν ολίγοις, επεσήμανε, «το γεγονός ότι από τον περασμένο Μάρτιο ενεργοποιήσαμε, περίπου, 100.000 λογαριασμούς στο πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, είναι πολύ σημαντικό. Όλοι μαζί έχουμε καταφέρει ένα μεγάλο άλμα και προσωπικά νιώθω ικανοποίηση. Μπορούμε να είμαστε περήφανοι για το Δημόσιο Σχολείο, διότι απέδειξε ότι έχει αντανακλαστικά», υπέδειξε. 

Την ίδια ώρα, όμως, τόνισε πως «αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε ελλείψεις ή ότι δεν υπάρχουν κενά. Σίγουρα δεν ήμασταν προετοιμασμένοι, ούτε ο εξοπλισμός ήταν αυτός που χρειαζόταν. Πολύ απείχε. Τρέξαμε, εξασφαλίσαμε συσκευές για παιδιά που δεν έχουν, μοιράσαμε περίπου στο 12% του μαθητικού πληθυσμού ένα tablet τουλάχιστον, έχουμε εξοπλίσει και συνεχίζουμε να εξοπλίζουμε τα σχολεία – βέβαια δεν έχουμε ολοκληρώσει όσον αφορά τις συσκευές -, έχει γίνει αναβάθμιση της διασύνδεσης των σχολείων μέσω της παρόχου μας, της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου, εκατοντάδες σχολεία έχουν αναβαθμιστεί γιατί να σας πω σύνδεση στο ίντερνετ πάντα υπήρχε, για ποιο σκοπό; Για να μπορεί κάποιος να δει μια ιστοσελίδα, να στείλει ένα μήνυμα, ένα email, όχι για να γίνεται εξ αποστάσεως διδασκαλία και ολόκληρου του σχολείου». 

«Άρα, λοιπόν, τώρα τρέξαμε, έγιναν αναβαθμίσεις σε όλα τα Λύκεια, σε όλα τα Γυμνάσια, μερικές περιπτώσεις που μετριούνται στα δάκτυλα του χεριού μου, που είναι με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τις φροντίζουν ακόμα», συμπλήρωσε ο Υπουργός Παιδείας.

Σύμφωνα, δε, με τον κ. Προδρόμου, «όλα αυτά συνιστούν ένα σχέδιο, το οποίο πλέον, το προχωράμε συστηματικά. Είναι κάτι που πρέπει να το κρατήσουμε, να μας μείνει, και βεβαίως έχουμε δει σε ένα συνέδριο που κάναμε διαδικτυακά με την συνεργασία και μίας ειδικής ομάδας συμβούλων που έχουμε πανεπιστημιακών στα θέματα ψηφιακής εκπαίδευσης, βέλτιστες πρακτικές, καλές πρακτικές εκπαιδευτικών, που έχουν δείξει ότι περνάμε και στην παιδαγωγική κατάκτηση κι όχι απλώς να μάθουμε να λειτουργούμε το λογισμικό, αλλά να αναπτύξουμε και παιδαγωγικά μεθόδους, γιατί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι αυτό που κάνουμε εμείς τώρα να μιλάμε από μακριά. Είναι η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας με πάρα πολλούς τρόπους, αναλόγως του τι διδάσκεται. Δεν έχουμε τελειώσει η προσπάθεια συνεχίζεται».

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Η αναβάθμιση των σχολείων συνεχίζεται
Ερωτηθείς εάν η αναβάθμιση των σχολείων συνεχίζεται, ο Υπουργός Παιδείας αφού απάντησε καταφατικά, τόνισε πως «η κύρια προσπάθεια εξοπλισμού σε συσκευές των σχολείων είχε γίνει γύρω στο 2009-2010», παραδεχόμενος ότι «είναι συσκευές οι οποίες έπρεπε προ πενταετίας να είχαν αντικατασταθεί ήδη, γιατί ξέρετε ότι στον χώρο των ηλεκτρονικών συσκευών η τεχνολογία και οι εφαρμογές τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα. Πέντε χρόνια είναι πολλά», υπέδειξε.

Κληθείς να πει γιατί δεν έγινε αυτή η αναβάθμιση επεσήμανε τα εξής: «Γιατί το 2015 για παράδειγμα ήμασταν ακόμα σε μνημόνιο. Θυμάστε πως ήμασταν. Στενάζαμε και προσπαθούσαμε να ισορροπήσουμε τα δημόσια οικονομικά, να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα. Χάθηκε εκεί, αν θέλετε, κάποιος χρόνος. Τώρα γίνεται αυτή η προσπάθεια. Έχουμε ήδη ένα σχεδιασμό με έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο περισσότερων από 11 εκατομμυρίων ευρώ, για ένα σχεδιασμό μαζί με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής -είναι ευτύχημα που έχουμε το εξειδικευμένο Υφυπουργείο- για να εξοπλίσουμε τα σχολεία μας», εξήγησε περαιτέρω.

Όπως είπε, «έχουμε καταστρώσει ένα σχεδιασμό, ούτως ώστε 6.000 αίθουσες διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία να εξοπλιστούν πλήρως με μία συμφωνία που θα γίνει με ανάδοχο, ο οποίος θα αναλάβει και την προμήθεια του εξοπλισμού, αλλά και την συντήρηση για να ξεφύγουμε από ένα βραχνά, γιατί συνήθως η κρατική γραφειοκρατία δεν είναι η καλύτερη για να διαχειριστεί αυτά τα θέματα». 

Στο ενδιάμεσο, συνέχισε, «έχουμε αρχίσει από την αρχή του σχολικού έτους, μία διαδικασία μέσω προσφοράς πλαισίου, και περιμένουμε περίπου 2.000 mini pc -είναι κανονικοί υπολογιστές, αλλά μικρού μεγέθους- και άλλους περίπου 2.000 φορητούς υπολογιστές», σημειώνοντας πως «έχουμε καθυστερήσεις λόγω στενότητας στις διεθνείς αγορές». 

«Περιμένουμε να έρθουν αυτόν τον μήνα και μόλις έρθουν αυτές οι συσκευές θα πάνε αμέσως σε σχολεία τα οποία δεν έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό που χρειάζονται. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε ουσιαστικά μία υλικοτεχνική υποδομή ικανοποιητική, περιμένοντας την υλοποίηση του σχεδιασμού που προανέφερα, ο οποίος θα ολοκληρώσει πλήρως, γιατί θέλουμε από τούδε και στο εξής το σχολείο να είναι πλήρως εξοπλισμένο και ανά πάσα στιγμή να μπορεί να κάνει αυτό που χρειάστηκε να γίνει στην πανδημία. Δηλαδή, πλήρη λειτουργία με ψηφιακή τεχνολογία». 

Ταυτόχρονα και αφού επεσήμανε πως, «αυτό, βέβαια, μπορεί να μην είναι απαραίτητο», τόνισε πως «θέλουμε να έχουμε αυτή την προϋπόθεση και ταυτόχρονα αναπτύσσουμε κάποια προγράμματα για να αξιοποιήσουμε την ψηφιακή τεχνολογία και στην κανονική λειτουργία του σχολείου». 

«Είναι πολλά πράγματα που θα μπορούμε να κάνουμε από τούδε και στο εξής, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία, είτε σε κλίμακα επαρχίας, είτε παγκυπρίως», τόνισε.

Κληθείς να σχολιάσει την ετοιμότητα των ιδιωτικών σχολείων μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να εφαρμόσουν την διδασκαλία με φυσική παρουσία με εξ αποστάσεως εκπαίδευση και ποια προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης στο Δημόσιο Σχολείο, ο κ. Προδρόμου παραδέχθηκε αρχικά πως, «ουδέποτε μέχρι τώρα αναμενόταν από το σχολείο να είναι εξοπλισμένο με συσκευές για να κάνει εξ αποστάσεως εκπαίδευση», υπογραμμίζοντας πως «κακά τα ψέματα, ποτέ κανείς δεν το είχε σκεφθεί, δεν το είχε ζητήσει, δεν το είχε σαν στόχος».

Παράλληλα ο κ. Προδρόμου τόνισε πως «είχαμε και εμείς σχολεία τα οποία πάρα πολύ γρήγορα λειτούργησαν πλήρως εξ αποστάσεως. Όχι όλα. Αλλά το ότι κάποια σχολεία μπορούν να το κάνουν, αυτό αποδεικνύει ότι μπορούν να το κάνουν όλα», σημείωσε.

Σχεδιασμός για απόκτηση laptop από εκπαιδευτικούς και το μήνυμα σε γονείς
Πέραν των πιο πάνω, ο Υπουργός Παιδείας αφού είπε πως, «αναγνωρίζουμε την καλή θέληση των εκπαιδευτικών γιατί χρησιμοποιούσαν τα δικά τους μέσα από το σπίτι τους», ανέφερε πως «φέτος έχουμε εισαγάγει και θα το προωθήσουμε στην συνέχεια ένα το σχέδιο που υπάρχει σε πάρα πολλούς οργανισμούς, της ενίσχυσης και της ενθάρρυνσης του να αποκτήσουν και να χρησιμοποιούν δική τους συσκευή στην δουλειά. Είναι κάτι που θα το εφαρμόσουμε, γιατί από τούδε και στο εξής ο ένας φορητός ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι απαραίτητο εργαλείο». 

>>> Όλη η σημερινή πολιτική επικαιρότητα <<<

Σύμφωνα, δε, με τον κ. Προδρόμου, «αυτό είναι ένα μάθημα, αν θέλετε, που πρέπει να πάρουμε όλοι, και τα νοικοκυριά και οι οικογένειες, και προσπαθούμε να περάσουμε και το μήνυμα στους γονείς ότι όταν τα παιδιά είναι 10 ή 11 χρονών και ξεκινά η συζήτηση να αγοράσουμε μία παιχνιδομηχανή από αυτές τις πολύ δημοφιλείς που κοστίζουν κιόλας, οι γονείς θα πρέπει να βάζουν ταυτόχρονα στην ζυγαριά και την ανάγκη τα παιδιά να έχουν είτε ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή είτε μια ταμπλέτα. Και βεβαίως να βάλουμε κι έναν στόχο ότι, τελειώνοντας το Λύκειο θα πρέπει πέραν από το μάθημα πληροφορικής που γίνεται όπως γίνεται, θα πρέπει οι απόφοιτοί μας από τούδε και στο εξής να μπορούν να χειριστούν ένα πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου, ένα πρόγραμμα με φύλλο υπολογισμών, τα γνωστά που χρησιμοποιεί όλος ο κόσμος, γιατί χρειάζεται για την ζωή για τις σπουδές για το πανεπιστήμιο». 

«Αλλάζει η εποχή και πιστεύω έχουμε κάνει ένα μεγάλο άλμα παίρνοντας αυτό το μάθημα και βγάζοντας τα συμπεράσματά μας, τα οποία πρέπει να ισχύσουν και στην συνέχεια», υπέδειξε. 

Αναλυτικά τα όσα ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας για την τηλεκπαίδευση και την τεχνολογική αναβάθμιση των σχολείων, στο ακόλουθο βίντεο μετά το 11ο λεπτό:

Μάριος Αδάμου