Αυτό είναι το πιο ακριβό έργο που γίνεται στην Κύπρο

Ποια είναι τα κυπριακά έργα με το μεγαλύτερο κόστος και σε ποια φάση βρίσκονται

Με στόχο την επανεκκίνηση της κυπριακής οικονομίας η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει το Σχέδιο η Κύπρος του Αύριο το οποίο θα συνεισφέρει πολλά δισ. ευρώ στην οικονομία. 

Ωστόσο, πέραν από αυτά, και διάφορα άλλα αναπτυξιακά έργα τα οποία προώθησε και προωθεί η κυβέρνηση συνεισφέρουν στην κυπριακή οικονομία. 

Πιο συγκεκριμένα, 854 έργα περιλαμβάνει το αναπτυξιακό πρόγραμμα της Κυβέρνησης, συνολικής δαπάνης 3,56 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από αυτά, τα 518 ολοκληρώθηκαν, για τα 140 δρομολογήθηκε η υλοποίηση τους, τα 41 έχουν μείνει στάσιμα, ενώ τα 155 βρίσκονται είτε υπό κατασκευή, είτε υλοποιούνται

Από αυτά ωστόσο ξεχωρίζουν τα πρώτα 10, τα οποία είναι έργα πολλών εκατομμυρίων ευρώ. 

Αναλυτικά τα ακριβότερα έργα με αύξων αριθμό: 

10/ Ανέγερση νέου κτηρίου Γενικού Χημείου στη Λευκωσία: Δρομολογήθηκε η υλοποίηση του με ημερομηνία ολοκλήρωσης του την 18η Δεκεμβρίου 2023, με κόστος 63.000.000 ευρώ και Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών

9/ Κατασκευή του Περιμετρικού Αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας – ΦΑΣΗ Α’: Βρίσκεται υπό κατασκευή/υλοποιείται με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 16η Μαρτίου 2023, με κόστος 72.286.550 ευρώ και Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών

8/ Κατασκευή τμήματος του δρόμου Ανάγιας – Καλού Χωριού Κλήρου: Δρομολογήθηκε η υλοποίηση με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 1η Δεκεμβρίου 2024, με κόστος 72.590.000 ευρώ και Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών 

7/ Πολυτεχνική Σχολή, Πανεπιστημίου Κύπρου: Υπό κατασκευή / Υλοποιείται με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 10η Δεκεμβρίου 2022, με κόστος 77.850.179 ευρώ και με Αναθέτουσα Αρχή το Πανεπιστήμιο Κύπρου 

6/ Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου: Δρομολογήθηκε η υλοποίηση με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 1η Δεκεμβρίου 2024, με κόστος 83.000.000 ευρώ και με Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών

5/ Κατασκευή δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς: Δρομολογήθηκε η υλοποίηση με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 16η Ιουλίου 2024, με κόστος 86.845.000 ευρώ και με Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών

4/ Ανέγερση Νέου Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας: Δρομολογήθηκε η υλοποίηση με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 18η Δεκεμβρίου 2026, με κόστος 96.390.000 ευρώ και με Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών 

3/ Ανέγερση νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Κύπρου στη Λευκωσία: Στάσιμο, με κόστος 102.000.000 ευρώ και Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών

2/ Νέα μονάδα παραγωγής στον Ηλεκτροπαραγωγικό Σταθμό Βασιλικού, της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ): Υπό κατασκευή / Υλοποιείται με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 28η Μαΐου 2023, με κόστος 160.000.000 ευρώ και με Αναθέτουσα Αρχή την ΑΗΚ 

1/ Κατασκευή υποδομών για εισαγωγή φυσικού αερίου στην Κύπρο: Υπό κατασκευή / Υλοποιείται, με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 22η Οκτωβρίου 2022, με κόστος 289.000.000 ευρώ και με Αναθέτουσα Αρχή την Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) 

Πώς εξασφαλίστηκαν τα εκατομμύρια για την κατασκευή υποδομών για την εισαγωγή Φυσικού Αερίου 

Το εν λόγω έργο αποτελεί τη μεγαλύτερη ενεργειακή επένδυση των τελευταίων ετών στην Κύπρο ύψους 289 εκατομμυρίων ευρώ με την ΕΤΥΦΑ να έχει εξασφαλίσει €101 εκατ. χορηγία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος «Connecting Europe Facility». Η υπόλοιπη χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε από τη συμμετοχή της ΑΗΚ στο μετοχικό κεφάλαιο της ΕΤΥΦΑ με €43 εκατ. και από χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, με €150 εκατ. και €80 εκατ. αντίστοιχα.  

Το έργο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), αγωγό επί της προβλήτας και προβλήτα για την πρόσδεση της πλωτής μονάδας. Το μεγαλύτερο μέρος του τερματικού θα είναι πλωτό και θαλάσσιο. Ήδη, το υποψήφιο πλοίο, το οποίο από δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα μετατραπεί σε πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, έχει εγγραφεί στο κυπριακό νηολόγιο και φέρει το όνομα «ΕΤΥΦΑ Προμηθέας».

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα λεπτομέρειες στο αναλυτικό ρεπορτάζ της Brief, εδώ