- Με την μία πρόταση επιχειρείται η χαλάρωση διατάξεων του νομικού πλαισίου που διέπει τις εκποιήσεις, ενώ με την άλλη επιχειρείται η προσωρινή αναστολή όλων των εκποιήσεων.
- Δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο παρέμβασης του Προέδρου της Βουλής με υποβολή πρότασης για αναβολή της ψήφισης των προτάσεων.
- Στο παρασκήνιο μελετάται τροποποίηση της πρότασης νόμου της ΕΔΕΚ, ούτως ώστε να ανασταλούν μόνο όσες εκποιήσεις αφορούν πρώτη κατοικία και δυνητικά εμπίπτουν στο Σχέδιο «ΕΣΤΙΑ».
Σε θρίλερ εξελίσσεται το θέμα με τις εκποιήσεις και τις προωθούμενες αλλαγές από πλευράς κομμάτων, το οποίο θα κορυφωθεί κατά την σημερινή Ολομέλεια της Βουλής, η οποία είναι και η τελευταία με Νομοθετική Εργασία (θα ακολουθήσουν οι επετειακές) πριν από το κλείσιμο του Κοινοβουλίου για τις θερινές διακοπές. Ενώπιον του Σώματος θα βρεθούν τελικά δύο προτάσεις νόμου με τις οποίες, από την μία επιχειρείται η χαλάρωση του νομικού πλαισίου που διέπει τις εκποιήσεις και από την άλλη η προσωρινή αναστολή όλων των εκποιήσεων μέχρι και την εφαρμογή του Σχεδίου «ΕΣΤΙΑ».
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως και για τις δύο προτάσεις νόμου αλλά και το κατά πόσον αυτές θα τίθεντο σήμερα ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής ή όχι, είχαν προηγηθεί έντονες διαβουλεύσεις και ζυμώσεις μεταξύ των κομμάτων σε μία προσπάθεια να υπάρξει συναίνεση. Τελικά κατά τις δύο συσκέψεις αρχηγών ή και εκπροσώπων των κομμάτων χθες και προχθές δεν κατέστη δυνατή η κατάληξη σε μία κοινή γραμμή και οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν κατά την συνεδρία της Ολομέλειας, η οποία αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
>>> Διαβάστε επίσης: Νέες απειλές για το τραπεζικό σύστημα <<<
Μάλιστα, όπως μας λέχθηκε χθες χαρακτηριστικά από εκπροσώπους κομμάτων με τους οποίους συνομιλήσαμε τα πάντα παραμένουν πολύ ρευστά ως προς την τύχη που θα έχουν τελικά οι προτάσεις νόμου, αφού δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί εάν θα τεθεί ζήτημα αναβολής της ψήφισής τους ή όχι, αλλά και ούτε γενικά η τύχη τους εφόσον τεθούν προς ψήφιση. Κι αυτό, γιατί οι ισορροπίες είναι λεπτές και όλα εξαρτώνται καθαρά από την στάση που θα τηρήσουν κυρίως ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ, αλλά και το ΔΗΚΟ ακόμα, αφού τις τελευταίες μέρες το κόμμα τόνιζε πως οι προτάσεις δεν έχουν συζητηθεί όσο έπρεπε και έθετε, μεταξύ άλλων, ζήτημα αναβολής τους.
Τα σενάρια
Πάντως, όπως πληροφορούμαστε τον Γόρδιο δεσμό δεν αποκλείεται να αναλάβει να λύσει ο ίδιος ο Πρόεδρος της Βουλής, Δημήτρης Συλλούρης, ζητώντας από τα κόμματα να εξετάσουν σοβαρά το ενδεχόμενο αναβολής της ψήφισης των εν λόγω προτάσεων νόμου. Ένα τέτοιο σενάριο, όμως, φαίνεται να έχει λίγες πιθανότητες να υιοθετηθεί από την πλειοψηφία των κομμάτων κόμματα.
Στο παρασκήνιο εκτυλίσσεται και ένα δεύτερο σενάριο βάσει του οποίου θα προωθηθεί προς ψήφιση τελικά μόνο η πρόταση νόμου που κατέθεσε ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, αφού πρώτα τύχει τροποποίησης.
Η τροποποίηση, σύμφωνα με πληροφορίες της Brief, θα αφορά την αλλαγή της πεμπτουσίας της πρότασης της ΕΔΕΚ και η οποία όπως έχει τώρα θέλει την προσωρινή αναστολή όλων των εκποιήσεων. Βάσει των ίδιων πληροφοριών, η τροποποίηση που φαίνεται να προκρίνεται από τα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι όπως ανασταλούν αυτές οι εκποιήσεις, οι οποίες αφορούν μόνο πρώτες κατοικίες και οι οποίες δυνητικά θα εμπίπτουν στο Σχέδιο «ΕΣΤΙΑ».
Στο μεταξύ, η Brief αποκάλυψε χθες το μνημόνιο για το Σχέδιο «ΕΣΤΙΑ» που θα υπογράψουν κράτος και τράπεζες και το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Τι θα κάνει ο ΔΗΣΥ
Σύμφωνα, εξάλλου, με πληροφορίες μας ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, έδωσε ρητές οδηγίες προς την Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος, όπως ταχθεί ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές εναντίον των δυο Προτάσεων Νόμου, είτε αυτές τεθούν ως έχουν είτε με τεοποποιήσεις.
Παράλληλα, όπως μαθαίνει η Brief, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, σκέφτεται σοβαρά το ενδεχόμενο να αναπέμψει τον Νόμο εάν τελικά κάποια εκ των δύο ή/και οι δυο Προτάσεις υπερψηφιστούν από την Ολομέλεια.
Οι προτάσεις και που αποσκοπούν
Υπενθυμίζεται, πάντως, πως η πρώτη πρόταση νόμου έχει κατατεθεί από τέσσερα κόμματα -ΔΗΚΟ, Αλληλεγγύη, Συμμαχία Πολιτών και Κίνημα Οικολόγων- και σκοπός της είναι η τροποποίηση του «περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου», ώστε να αναθεωρηθεί η διαδικασία πώλησης ενυπόθηκου ακινήτου από τον ενυπόθηκο δανειστή.
>>> Επιστολή Τραπεζών: Καμία εκποίηση πριν το ΕΣΤΙΑ <<<
Μεταξύ άλλων με την εν λόγω πρόταση επιχειρούνται οι εξής αλλαγές στο νομικό πλαίσιο που διέπει τις εκποιήσεις:
1/ Άρση της αδικίας που προκαλείται από ορισμένες διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας, οι οποίες εξουδετερώνουν την ισχύ που πρέπει να έχει η έκδοση απαγορευτικού δικαστικού διατάγματος, καθότι, για να σταματήσει επικείμενος πλειστηριασμός ακίνητης περιουσίας, απαιτείται, πέραν της έκδοσης σχετικού δικαστικού διατάγματος, η καταχώριση νέας διαδικασίας, ήτοι αίτησης/έφεσης με την οποία να προβάλλεται ως λόγος επιτυχίας της η ύπαρξη του εν λόγω απαγορευτικού διατάγματος. Περαιτέρω, διασαφηνίζονται οι λόγοι τους οποίους βάσιμα μπορούν οι ενυπόθηκοι οφειλέτες να προβάλουν, ώστε να μην προχωρήσει επικείμενος πλειστηριασμός των ενυπόθηκων τους ακινήτων, όπως η αμφισβήτηση του οφειλόμενου ποσού, η οποία μπορεί να βασίζεται και σε ενέργειες ή συμπεριφορά του ενυπόθηκου δανειστή.
2/ Υποχρέωση των δικαστηρίων να προβαίνουν σε έλεγχο κατά πόσο οι τράπεζες προέβησαν στις απαιτούμενες ενέργειες που προνοούνται από τη σχετική οδηγία της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου για την αναδιάρθρωση χορηγήσεων και κατά πόσο η δυνατότητα προώθησης της διαδικασίας εκποίησης τυγχάνει εκμετάλλευσης και κατάχρησης εκ μέρους των τραπεζών.
3/ Επέκταση της προθεσμίας εξόφλησης οφειλόμενων ποσών από τριάντα σε σαράντα πέντε μέρες από την ημερομηνία επίδοσης της ειδοποίησης εξόφλησης.
4/ Διορισμός δύο εκτιμητών για τη διενέργεια ανεξάρτητων εκτιμήσεων του ενυπόθηκου ακινήτου μέσω προκαθορισμένου καταλόγου που τηρεί ο διευθυντής του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, ώστε να διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα των εκθέσεών τους σε σχέση με τον καθορισμό της αγοραίας αξίας του ακινήτου.
5/ Υποχρεωτική ενημέρωση από τον ενυπόθηκο δανειστή των ενδιαφερόμενων αγοραστών για το ενυπόθηκο ακίνητο.
6/ Επέκταση της χρονικής περιόδου κατά την οποία καθορίζεται επιφυλασσόμενη τιμή πώλησης όχι μικρότερη του ογδόντα τοις εκατόν (80%) της αγοραίας αξίας του ενυπόθηκου ακινήτου από τρεις σε έξι μήνες, μετά δε την παρέλευση των έξι μηνών η επιφυλασσόμενη τιμή να καθορίζεται σε ποσοστό όχι μικρότερο του πενήντα τοις εκατόν (50%) της αγοραίας αξίας.
7/ Επέκταση της περιόδου εντός της οποίας επιδίδεται και δημοσιεύεται η ειδοποίηση για τον πλειστηριασμό του ενυπόθηκου ακινήτου από τριάντα σε σαράντα πέντε μέρες πριν από την καθορισμένη ημερομηνία πλειστηριασμού, ώστε να παρέχεται επαρκής χρόνος στον ενυπόθηκο δανειολήπτη για εξασφάλιση πώλησης στην επιφυλασσόμενη τιμή.
Η δεύτερη πρόταση
Σκοπός, τώρα, της δεύτερης πρότασης νόμου την οποία κατέθεσε ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, είναι η θέσπιση νομοθεσίας με την οποία να αναστέλλονται προσωρινά οι διαδικασίες έναρξης και/ή συνέχισης διαδικασιών εκποίησης ακινήτων που αποτελούν κύρια κατοικία προς ικανοποίηση δανειακής διευκόλυνσης προς οφειλέτη ο οποίος δυνητικά αποτελεί επιλέξιμο δανειολήπτη προς ένταξη στο Σχέδιο «ΕΣΤΙΑ».
>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την εν λόγω πρόταση νόμου, αλλά και όσα ανέφερε ο εισηγητής της ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, το Σχέδιο «ΕΣΤΙΑ» πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή από τις 2 Σεπτεμβρίου 2019 με την έναρξη υποβολής αιτήσεων από ενδιαφερόμενους δανειολήπτες. Με τον τρόπο αυτό, συνέχισε, η κυβέρνηση θα παράσχει στήριξη προς συγκεκριμένη κατηγορία δανειοληπτών, υπό όρους και προϋποθέσεις που καθορίζονται στο εν λόγω σχέδιο, αναφορικά με καθορισμένες πιστωτικές διευκολύνσεις συναφθείσες πριν από την 30ή Σεπτεμβρίου 2017, οι οποίες εξασφαλίζονται με εμπράγματες εξασφαλίσεις συνιστώσες κύρια κατοικία, αγοραίας αξίας κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης μέχρι €350.000.
Λαμβάνοντας υπόψη την πιο πάνω εξέλιξη και δεδομένου ότι υφίσταται αβεβαιότητα ως προς το ποιοι δανειολήπτες θα είναι τελικά επιλέξιμοι προς ένταξη στο εν λόγω Σχέδιο, επεσήμανε, κρίνεται αναγκαία η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται, εξήγησε, ότι ουδεμία διαδικασία εκποίησης κύριας κατοικίας πρόκειται να αρχίσει και/ή να συνεχιστεί στο διάστημα από την έναρξη της ισχύος του προτεινόμενου νόμου και μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2019, ώστε με την έναρξη εφαρμογής του εν λόγω Σχεδίου και την υποβολή αιτήσεων να διασαφηνιστεί πέραν πάσης αμφιβολίας ποιοι θα είναι οι επιλέξιμοι προς ένταξη σε αυτό αιτητές.