Μ. Περσιάνης: Ανησυχία για καθυστερήσεις στο Σχέδιο Ανάκαμψης

Οι εκτιμήσεις του Δημοσιονομικού Συμβούλιο για την κυπριακή οικονομία

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

ΓΡΑΦΕΙ Η 
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Τις ανησυχίες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για καθυστερήσεις σε πρόγραμμα του Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης εξέφρασε - με αφορμή τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2022-2025 - ο  Πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, Μιχάλης Περσιάνηςστην εκπομπή Business Hour By Brief την Πέμπτη (5/5/22).

>>> Διαβάστε αυτούσιο το Πρόγραμμα Σταθερότητας ΕΔΩ <<<

Οι εκτιμήσεις του Δημοσιονομικού Συμβουλίου δυσμενέστερες από αυτές του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά όχι σημαντικές


Οι εκτιμήσεις μας είναι ελαφρώς δυσμενέστερες από του Υπουργείου Οικονομικών. Δεν θα έλεγα ότι είναι σημαντικές. Οφείλονται κυρίως στην μεγάλη αβεβαιότητα η οποία επικρατεί στην οικονομία σήμερα λόγω των εξωγενών παραγόντων τους οποίους η Δημοκρατία δεν είναι σε θέση να επηρεάσει.

Η γενικότερη εικόνα που αφορά στον υψηλό πληθωρισμό στην δημοσιονομική σταθερότητα και στην πραγματική ανάπτυξη δεν διαφοροποιούνται ουσιαστικά αλλά εγείρονται ορισμένα θέματα τα οποία σχετίζονται με το απρόβλεπτο του έτους και την αντίδραση η οποία μπορεί να καταγράψει η Κυπριακή Δημοκρατία σε αυτή την αβεβαιότητα.

 

Η οικονομία θα παρουσιάσει επιβράδυνση το 2022, ενώ θα βρεθεί ξανά σε τροχιά ανάκαμψης από το 2023


Όσον αφορά την ανάπτυξη, συμφωνούμε με το Υπουργείο Οικονομικών ότι θα έχουμε ανάπτυξη του ονομαστικού του ΑΕΠ γύρω στο 7%. Ωστόσο το πραγματικό ΑΕΠ θα κινηθεί λίγο υψηλότερα από το 2%. Αυτή η εκτίμηση είναι ελαφρώς χαμηλότερη από εκείνη του ΥΠΟΙΚ. Τώρα όσον αφορά στα Δημόσια οικονομικά με μεγάλη χαρά βλέπουμε ότι η Κύπρος επιστρέφει σε πρωτογενή πλεονάσματα. Έχουμε μια μείωση του επιπέδου του δημοσίου χρέους κάτω και από το φράγμα του 100% ΑΕΠ, γύρω στο 93 – 94%.

Επομένως, είμαστε μπροστά σε μια πολύ καλή δημοσιονομική χρονιά, η οποία κατευθύνεται σε σημαντικό βαθμό και από τους έμμεσους φόρους αλλά χάριν στο γεγονός ότι η πραγματική ανάπτυξη θα είναι θετική, αναμένουμε ότι και οι άμεσοι φόροι θα διατηρηθούν σε θετικά επίπεδα.


Πώς μπορεί να διαφυλαχτεί το πλεόνασμα των €293 εκατομμυρίων 


Σε επίπεδο εισπράξεων του Δημοσίου η εικόνα παραμένει θετική. Το ερώτημα είναι πως μπορεί να διαφυλαχθεί από την λογική ότι εφόσον εισπράττει το κράτος θα πρέπει να τα δαπανήσει και εκεί θα πρέπει να διατηρηθεί μια συντηρητική προσέγγιση χωρίς μεγάλες αυξήσεις των δαπανών. 


Οι προβλέψεις που αφορούν το δημόσιο χρέος


Από την άλλη πρέπει να αναγνωρίσουμε και να σημειώσουμε ότι λόγω του υψηλού πληθωρισμού ο οποίος συνεχίζεται και είναι καθολικός, συζητάμε πολλές φορές για τα καύσιμα  διότι είναι πολύ ορατό και καθημερινό για όλους, αλλά οι αυξήσεις των τιμών είναι οριζόντιες σε όλα τα αγαθά και υπηρεσίες, όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και στην Ευρωπαϊκή και Διεθνή οικονομία.

Αυτό συνεπάγεται ότι θα πρέπει να ληφθούν μέτρα κοινωνικής φύσης για προστασία πόσο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που είναι ο κύριος εργοδότης στην Κύπρο αλλά και των ίδιων των νοικοκυριών.

Αυτή η αύξηση στις δαπάνες μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τα έσοδα του κράτος χωρίς ανατροπή της εικόνας, αλλά σημειώνουμε ότι θα πρέπει να αποφύγουμε τα οριζόντια μέτρα τα οποία είναι αδιάκριτα και μπορεί να τα αποκαλούμε κοινωνικά μέτρα αλλά 
από την στιγμή που είναι οριζόντια θεωρούνται και κοινωνικής φύσης.


Εθνικό Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα 


Διαβάζοντας κανείς το πρόγραμμα Σταθερότητας σωστά συμπεραίνει ότι στηρίζεται σε παραδοχές και προβλέψεις σε δύο πυλώνες. Ο ένας είναι το Σχέδιο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας και το άλλο είναι το Εθνικό Μεταρρυθμιστικό πλαίσιο. Το πρώτο έχει μια καθυστέρηση παρόλο που η ΚΔ έχει επιτύχει να ολοκληρώσει 13 από τα 14 σημεία του πρώτου πακέτου χρηματοδότησης και εκκρεμεί το 14ο πακέτο, το οποίο είναι και δύσκολο αλλά πρέπει να κλείσει.

Το Εθνικό Μεταρρυθμιστικό Σχέδιο βρίσκεται στο Υπουργικό Συμβούλιο και πρόκειται για ένα αρκετά πειστικό πρόγραμμα και όπως πάντα το μεγάλο ερώτημα στην Κύπρο είναι η υλοποίηση. Επομένως αναμένουμε τις ανακοινώσεις για την έγκριση του  προγράμματος από το ΥΣ για να κοιτάξουμε στην συνέχεια και την υλοποίηση του.

Αυτά τα δύο σημεία, το Εθνικό Μεταρρυθμιστικό Σχέδιο και το Σχέδιο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας είναι δύο πυλώνες που έχει κτιστεί, θεωρώ, το Πρόγραμμα Σταθερότητας και θα πρέπει να προσέξουμε την υλοποίηση του.

Η ανησυχία του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για το ΣΑΑ 


Αυτό που μας ανησύχησε περισσότερο ήταν μια προσέγγιση που είδαμε και στο δημόσιο διάλογο ότι από την στιγμή που καθυστερεί και δεν χάνεται η χρηματοδότηση τότε περίπου δεν είναι σοβαρή. Εμείς θεωρούμε σοβαρή την καθυστέρηση.

Είναι το 14ο σημείο και θα χρειαστεί αρκετή συζήτηση στην Βουλή για να επιληφθεί μια συμφωνία και αφορά στην πληροφόρηση που εξασφαλίζουν οι αγοραστές δανείων σε σχέση και με τους εγγυητές αλλά και σε σχέση με το υπολογιζόμενο οφειλόμενο ποσό.

Είναι το 14ο σημείο αυτού του πακέτου και φτάνει τα 86 εκατομμύρια ευρώ, αλλά το ζητούμενο δεν είναι μόνο το ποσό που  καθυστερεί, αλλά με την καθυστέρηση της είσπραξης, καθυστερούνται αναπτυξιακά  μέτρα. Αυτά τα μέτρα έχουν πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα στην οικονομία, θα στηρίξουν όχι μόνο την ανάπτυξη αλλά και την εργασία.

Επομένως η καθυστέρηση αυτή μεταφράζεται σε πολλαπλάσια απώλεια από τα 85 εκατομμύρια ευρώ από την οικονομία. Ένας από τους στόχους μας ήταν να σημειώσουμε και να τονίσουμε ότι είναι σοβαρό θέμα και με η προσέγγιση ότι αφού μπορούμε να εισπράξουμε αργότερα αυτά τα χρήματα τότε δεν πειράζει η καθυστέρηση, μας βρίσκει να διαφωνούμε κάθετα. 

Η απόφαση της FED για αύξηση των βασικών της επιτοκίων κατά 50 μονάδες βάσης
 

Τόσο η Τράπεζα της Βρετανίας όσο και η FED, δείχνουν εδώ και μερικές εβδομάδες αποφασισμένες να προχωρήσουν σε αύξηση των επιτοκίων. Μια προσπάθεια μείωσης του πληθωρισμού μέσα από νομισματικά μέσα, κατά την δική μας εκτίμηση θα έχει πολύ μικρό αντίκτυπο στον πληθωρισμό και θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο αρνητικό στη  ανάπτυξη.

Η άποψη μας είναι ότι ο σημερινός πληθωρισμός δεν είναι νομισματικό γεγονός, αλλά οφείλεται σε εξωτερικό σοκ προσφοράς και δεν έχει νομισματικές λύσεις. Η FED στην προσπάθεια της να μειώσει τον πληθωρισμό, θεωρώ ότι θα το κάνει ανεπαίσθητα όσον αφορά την καθημερινότητα των επιχειρήσεων και των πολιτών, αλλά θα συμπιέσει την ανάπτυξη με τρόπο ο οποίος δεν θα είναι ανεπαίσθητος. Ορθή πολιτική είναι η δημοσιονομική επέκταση, όπως βλέπουμε στο Σχέδιο Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης και στο Εθνικό Μεταρρυθμιστικό πλαίσιο.

Είναι πληθωριστικές αυτές οι κινήσεις αλλά την ίδια στιγμή ο πληθωρισμός θα αυξηθεί ελάχιστα ή και καθόλου από αυτές τις επεκτατικές  πολιτικές, αλλά θα διαφυλαχθεί η ανάπτυξης και απασχόληση. Αυτός που χάνει πιο πολύ από όλους στον πληθωρισμό, είναι δύο. Αφενός οι δανειστές παντός είδους και αφετέρου οι άνεργοι.

Τους δανειστές δεν μπορούμε να τους προστατέψουμε και ενδεχομένως  ορισμένοι πιστεύουν ότι δεν θα πρέπει, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι ο πληθωρισμός πλήττει τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα και με καθόλου εισόδημα πέραν από τα ΕΕΕ περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο.

Επομένως, η προσέγγιση της Δημοσιονομικής επέκτασης έστω και αν στην θεωρία, θεωρείται πληθωριστική δεν αναμένουμε ότι λόγω των παραμέτρων που κατευθύνουν τον πληθωρισμό θα εντείνουν την αύξηση των τιμών αλλά αντίθετα θα συγκρατήσει την ανάπτυξη και απασχόληση. Σημαίνει ακριβώς το ανάποδο με μια νομισματική συρρίκνωση την οποία βλέπουμε στον ορίζοντα από πλευράς Φρανκφούρτης.
 

>>>Παρακολουθείστε όσα δήλωσε ο Μ. Περσιάνης στην εκπομπή  Βusiness Hour By Brief: